Neuralgia międzyżebrowa – przyczyny, objawy, leczenie osteopatyczne

Neuralgia międzyżebrowa jest schorzeniem objawiającym się bólem w okolicy żeber. Przyczyna takiego nerwobólu związana jest z uszkodzeniem, podrażnieniem, stanem zapalnym lub uciskiem na jeden z nerwów międzyżebrowych. Osteopatia oferuje techniki manualne, które mają na celu zniwelować nieprawidłowe wzorce napięciowe w obszarze zajętego nerwu międzyżebrowego, a także wspomóc procesy przeciwzapalne.

Co to jest neuralgia międzyżebrowa?

Neuralgia międzyżebrowa opisywana jest jako ból neuropatyczny odczuwany w obrębie klatki piersiowej, w obszarze odpowiadającym nerwom międzyżebrowym. Neuropatia to stan chorobowy w obrębie obwodowego układu nerwowego. Poza bólem, może prowadzić do parestezji (odczucia takie jak mrowienie, drętwienie czy wrażenie gorąca) lub zaburzeń czucia i osłabienia siły mięśniowej.

Nerwy międzyżebrowe biegną od rdzenia kręgowego, tuż pod żebrami w przestrzeni międzyżebrowej. W przypadku uszkodzenia któregoś nerwu – podrażnienia, stanu zapalnego czy ucisku na nerw, może rozwinąć się nerwoból międzyżebrowy. Dotyczy on obszaru klatki piersiowej, a charakteryzuje go nagły ból o charakterze rwącym. Czynnikiem wywołującym lub nasilającym nerwoból międzyżebrowy mogą być czynności angażujące górną część klatki piersiowej, takie jak kichnięcie czy śmiech. Mogą także pojawić się ograniczenia w ruchomości mostka lub przełyku.

Objawy neuralgii międzyżebrowej

Schorzenie to przede wszystkim objawia się bólem żeber i okolicznych tkanek – jest to najczęściej ból nagły, rwący lub kłujący. Zdarza się, że promieniuje w okolice pleców lub łopatek. Objawom bólowym mogą też towarzyszyć objawy takie jak:

• mrowienie,
  • uczucie drętwienia,
  • zaburzone czucie.

Ile trwa neuralgia międzyżebrowa?

Nerwoból międzyżebrowy trwa na ogół krótko, utrzymując się do kilku minut. Epizody bólowe mogą nawracać przez kilka godzin lub kilka dni, po czym ustępują. Dolegliwości utrzymują się przewlekle u niewielkiego odsetka osób. W przypadku nawracających nerwobóli międzyżebrowych warto poszukać przyczyny ich występowania.

Przyczyny neuralgii międzyżebrowej

Istnieje szereg przyczyn mogących spowodować uszkodzenie, ucisk lub stan zapalny nerwu międzyżebrowego (lub nerwów). Zaliczamy do nich przede wszystkim:

• Uraz w obrębie klatki piersiowej, żeber, ramion, pleców,
  • Niektóre infekcje wirusowe, np. półpasiec,
  • Niektóre choroby bakteryjne, np. borelioza,
  • Niektóre chory przewlekłe, np. cukrzyca,
  • Zapalenie nerwu międzyżebrowego lub nerwów,
  • Uwięźniecie nerwu międzyżebrowego – prowadzi to często do zaburzeń czucia w obrębie tego nerwu,
  • Zmiany zwyrodnieniowe w obrębie kręgosłupa piersiowego, np. dyskopatia,
  • Dysfunkcje w obrębie stawów żebrowo-kręgowych,
  • Stany zapalne albo urazy mięśni klatki piersiowej,
  • Nerwobóle międzyżebrowe mogą pojawić się również w wyniku zmian fizjologicznych zachodzących w trakcie ciąży.

Należy mieć na uwadze, że ostry ból w klatce piersiowej może niekiedy sygnalizować poważne schorzenia, np. zawał serca – dlatego każdy niepokojący ból należy skonsultować z lekarzem.

Leczenie neuralgii międzyżebrowej

W zależności od przyczyny, leczenie w przypadku neuralgii międzyżebrowej przebiega w różny sposób. Doraźnie można zastosować niesteroidowe leki przeciwzapalne lub maść przeciwbólową. W przypadku kiedy bóle neuropatyczne wynikają z jakiegoś schorzenia, należy wdrożyć odpowiednie leczenie, np pod kątem cukrzycy, boreliozy itp.

Terapia manualna, osteopatia i fizjoterapia to metody leczenia z powodzeniem stosowane w przypadku neuralgii międzyżebrowej.

Jak wyglada leczenie neuralgii międzyżebrowej u osteopaty?

Ten specjalista w przypadku nerwobólu międzyżebrowego oceni między innymi:

• Napięcie mięśni kręgosłupa,
  • Kondycję i napięcia w obrębie kręgów kręgosłupa, żeber, mostka oraz miednicy,
  • Kondycję i napięcia w obrębie okolicznych stawów i więzadeł,
  • Ogólną postawę ciała.

W swojej pracy z pacjentem, osteopata dąży do zlikwidowania nieprawidłowych wzorców napięciowych mogących zaburzać mechanikę żeber. Zastosuje również techniki, które maja na celu wspomóc organizm w procesie przeciwzapalnym.

Terapeuci w naszym Centrum:

Radosław Dukaczewski D.O., Mariusz Godlewski, Anna Gil D.O., Edyta Skolimowska D.O.