Leczenie dyskopatii

Dyskopatia jest jednym z najczęściej występujących schorzeń kręgosłupa. Jest to postępująca choroba zwyrodnieniowa krążka międzykręgowego, powodująca ból i problemy z poruszaniem się. Najczęściej diagnozowana jest dyskopatia lędźwiowa. Leczenie dyskopatii u osteopaty ma na celu zlikwidować dysfunkcje stawowe oraz tkankowe w obrębie kręgosłupa i w efekcie ograniczyć dolegliwości związane z dyskopatią.

Czym jest dyskopatia?

Dyskopatia obejmuje różne schorzenia w obrębie krążka międzykręgowego. Do dyskopatii dochodzi w wyniku nieprawidłowej mechaniki pracy kręgosłupa. Proces powstawania zmian w obrębie krążka lub krążków międzykręgowych jest naturalnym elementem starzenia się organizmu, jednak dyskopatia dotyka także wielu młodych dorosłych. Wynika to ze stylu życia – długotrwałej nieodpowiedniej pozycji powodującej obciążenia kręgosłupa, pozostawaniu w stanie ciągłego napięcia. Istotne są także predyspozycje genetyczne.

Jak powstaje dyskopatia?

Krążki (dyski) międzykręgowe znajdujące się pomiędzy każdym kręgiem kregosłupa, pełnią rolę amortyzatorów w kręgosłupie i zapewniają mu ruchomość. Krążki te składają się głównie z wody i z wiekiem „wysychają”. Przez lata, dyski międzykręgowe ulegają wielu mikrourazom w wyniku codziennych aktywności – podnoszenie, uprawianie sportu, czy nawet kichanie zwiększa nacisk na dyski. W efekcie, uszkodzeniu ulega zewnętrzna warstwa krążka – pierścień włóknisty, okalający galaretowate jądro miażdżyste. W wyniku uszkodzenia tej osłony, jądro miażdżyste krążka międzykręgowego wysuwa się poza przestrzeń międzykręgową i zaczyna uciskać struktury nerwowe.

Zmiany degeneracyjne krążka międzykręgowego występują w odcinku szyjnym, piersiowym, a przede wszystkim krzyżowo-lędźwiowym kręgosłupa, który poddawany jest najczęściej największym obciążeniom. Odpowiednie leczenie dyskopatii lędźwiowej wzmocni mięśnie kręgosłupa i pomoże zredukować ból w dole pleców.

Na czym polegają zmiany prowadzące do dyskopatii
  • Na utracie płynów w obrębie krążka. Może to prowadzić do zmniejszenia odlegości pomiędzy kręgami, a także wpływa negatywnie na funkcje amortyzacyjne i stabliność.
  • Pojawiają się mikropęknięcia w zewnętrznej warstwie dysku (pierścieniu włóknistym), co prowadzi do przemieszczenia się jądra miażdżystego i przepukliny krążka międzykręgowego. Pękniecie w obrębie pierścienia włóknistego może objawić się nagłym bólem. Zazwyczaj ból ten po pewnym czasie mija, kiedy pęknięcie się zagoi.

Dyskopatia lędźwiowa – objawy

Dyskopatia lędźwiowa kręgosłupa jest jednym z najczęściej diagnozowanych schorzeń w obrębie kręgosłupa. Wynika to po części z siedzącego stylu życia, braku odpowiedniej aktywności ruchowej.

Co ciekawe, większy stopień degeneracji w obrębie dysku u pacjenta leczącego dyskopatię lędźwiową nie musi oznaczać większego bólu – niekiedy osoby ze znaczną dyskopatią w badaniach obrazowych odczuwają znacznie mniejszy ból kręgosłupa niż osoby, u których badania wykazują relatywnie niewielką dyskopatię.

1. Głównym objawem jest ból w dole pleców, często opisywany jako tępy – ból kręgosłupa utrudniający funkcjonowanie jest wskazaniem do natychmiastowego rozpoczęcia leczenia dyskopatii lędźwiowej.
  2. Bólowi kręgosłupa może towarzyszyć drętwienie lub zaburzenie czucia w nogach.
  3. Czasem pojawia się osłabienie siły mięśniowej, niedowłady w obrębie kończyn, zaburzenia pracy zwieraczy – są to najczęstsze wskazania do zabiegu.
  4. Na ostre stany bólowe można stosować leki przeciwzapalne i przeciwbólowe.
  5. Zazwyczaj jednak leczenie dyskopatii lędźwiowej polega na odpowiedniej terapii manualnej i wdrożeniu zmian w stylu życia.

Dyskopatia szyjna – objawy

1. Głównym objawem dyskopatii w szyjnym odcinku kręgosłupa jest ból szyi, nasilający się zwłaszcza podczas ruszania szyją
  2. Pojawia się także ból barków – dyskopatia szyjna może prowadzić do rwy barkowej
  3. Bólowi szyi mogą towarzyszyć drętwienie, mrowienie i zaburzenia czucia w rękach, zawroty i bóle głowy.

Dyskopatia piersiowa – objawy

1. Głównym objawem dyskopatii w piersiowym odcinku kręgosłupa jest ból w obrębie zajętego dysku, klatki piersiowej, ból może promieniować na całe plecy
  2. Bólowi szyi mogą towarzyszyć drętwienie, mrowienie i zaburzenia czucia w kończynach
  3. Może pojawić się ból podczas oddychania.

Osteopatia a leczenie dyskopatii lędźwiowej, dyskopatii szyjnej i dyskopatii piersiowej

Osteopata stosuje szereg technik manualnych pomocnych w stanach ostrego oraz przewlekłego bólu w dyskopatii lędźwiowej, szyjnej i piersiowej. Osteopata nie koncentruje się jedynie na obszarze bólowym, bada i usprawnia pracę wszystkich układów ciała, tak aby nic nie blokowało procesów samonaprawczych w organiźmie – wskazuje Radosław Dukaczewski D.O., osteopata na co dzień pomagający pacjentom z dyskopatią, w mieście Warszawa.

Cel leczenia dyskopatii u osteopaty to przywrócenie ruchomości (w jak najszerszym możliwym zakresie) i wsparcie procesów leczenia zachodzących w ciele.

Na czym polega osteopatyczne leczenie dyskopatii lędźwiowej, szyjnej i piersiowej?

Leczenie dyskopatii przez osteopatę obejmuje:

1. Techniki rozluźniające mięśnie i więzadła w obrębie kręgosłupa lędźwiowego, piersiowego i szyjnego, co pozwala zniwelować nieprawidłowe siły działające na krążki międzykręgowe,

2. Poprawę ruchomości w stawach kręgosłupa,

3. Działanie stymulujące drenaż limfatyczny i żylny w obrębie kręgosłupa, co ma duże znaczenie dla regeneracji tkanek oraz wyciszenia stanu zapalnego

4. Zastosowanie terapii wisceralnej i przywrócenie właściwych napięć w jamie brzusznej – dysfunkcje w obrębie trzewi mogą zaburzać właściwą mechanikę kręgosłupa.

Osteopaci w Centrum Osteopatii Osteoklinika zajmujący się leczeniem dyskopatii: