Przepuklina kręgosłupa – objawy, przyczyny, leczenie osteopatyczne

Przepuklina kręgosłupa objawia się bólem kręgosłupa, przy czym na ogół jest to ból ostry, o charakterze rwącym. Opisywane schorzenie wynika ze zmian w obrębie krążka międzykręgowego, a owe zmiany mogą mieć różnorodne przyczyny.

Najczęstsze przyczyny powstawania przepukliny kręgosłupa

Jądro miażdżyste wraz z otaczającymi je włóknami – pierścieniem włóknistym, tworzą krążki międzykręgowe, umożliwiające kręgosłupowi ruchomość i pełniące funkcję amortyzacyjną. Zdarza się, że pierścień włóknisty ulega uszkodzeniu, a jądro przemieszcza się do kanału kręgowego, powodują ucisk na nerw. Przyczyny powstawania przepukliny międzykręgowej mogą być następujące:

• Dyskopatia, zmiany zwyrodnieniowe w obrębie kręgosłupa, wynikające z wieku, siejącego trybu życia,
  • Przeciążenie (np. nagły zbyt intensywny ruch lub przeciążenia kręgosłupa wynikające z wykonywania pracy fizycznej),
  • Uraz,
  • Niewłaściwa postawa ciała.

Przepuklina kręgosłupa lędźwiowego

Jest to najczęściej występująca przepuklina w kręgosłupie – wiąże się to przede wszystkim z faktem, że kręgosłup lędźwiowy narażony jest na wyjątkowo duże obciążenia w codziennym życiu. Objawy przepukliny lędźwiowej to m.in.:

• Silny ból zlokalizowany w okolicy lędźwiowej, rwa kulszowa,
  • Niekiedy objawy neurologiczne wynikające z ucisku na nerw, takie jak ból promieniujący do pośladka, do nogi, mrowienie, drętwienie w obrębie nóg.

Przepuklina kręgosłupa szyjnego

Objawy przepukliny szyjnej to, poza bólem w odcinku szyjnym, także np.:

• Zesztywniała szyja i kark,
  • Ból karku,
  • Objawy neurologiczne takie jak zawroty głowy, bóle głowy, szumy uszne.

Przepuklina kręgosłupa piersiowego

Objawy przepukliny międzykręgowej zlokalizowanej w piersiowym odcinku kręgosłupa obejmują:

• Ból w tym rejonie kręgosłupa, rwa barkowa (ramienna),
  • Ból miedzy łopatkami,
  • Mięśnie w piersiowym odcinku kręgosłupa są w mocno napięte.

Bezoperacyjne leczenie przepukliny kręgosłupa u osteopaty

Leczenie zachowawcze u osteopaty w przypadku przepukliny kręgosłupa ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie lub zmniejszenie dolegliwości bólowych i poprawę mobilności pacjenta. Najczęściej objawy bólowe wynikają bezpośrednio ze stanu zapalnego – z obrzęku struktur nerwowych lub okołonerwowych. Terapeuta stosuje techniki polegające m.in na:

• mobilizacji tkanek,
  • zlikwidowaniu lub zmniejszeniu ucisku na nerw,
  • przywróceniu właściwej ruchomości w obrębie kręgosłupa i otaczających struktur,
  • działaniu wspierającym procesy przeciwzapalne organizmu.

Terapia osteopatyczna to leczenie bezoperacyjne i nieinwazyjne, a doświadczony specjalista dobierze techniki właściwe i bezpieczne dla każdego pacjenta i każdej pacjentki.