Na czym polega terapia manualna kręgosłupa?

Terapia manualna jest metodą diagnozowania oraz leczenia za pomocą rąk – specjalista stosuje techniki manualne, aby zniwelować napięcia i ból w ciele. Osteopatyczna terapia manualna w leczeniu bólu kręgosłupa jest metodą nieinwazyjną i bezpieczną, a także skuteczną w eliminowaniu wielu dolegliwości.

Jak często można stosować terapię manualną?

Na terapię manualną do osteopaty można udać się zawsze, kiedy pojawią się dolegliwości bólowe lub funkcjonalne w ciele. Częstotliwość zabiegów u terapeuty wynika z indywidualnej potrzeby pacjenta lub pacjentki.

Ile zabiegów u osteopaty najlepiej wykonać?

Nie istnieje jedna odpowiedź na to pytanie, odpowiednia dla wszystkich pacjentek i pacjentów. Każda osoba ma indywidualną historię dotyczącą zdrowia, przebytych traum (urazów) fizycznych i psychicznych, stresu czy środowiska życiowego. Dla przykładu, osoba wykonująca pracę przy biurku, zestresowana i umiarkowanie aktywna fizycznie, może potrzebować więcej zabiegów terapii manualnej kręgosłupa, aby zniwelować negatywne efekty stylu życia. Manifestują się one często poprzez ból i sztywność kręgosłupa szyjnego oraz karku, napięciowe bóle głowy czy bóle kręgosłupa lędźwiowego.

Osteopata dąży do tego, aby zniwelować dysfunkcje i ból w przeciągu 3 do 5 spotkań, lecz w zależności od potrzeb liczba zabiegów może być mniejsza lub większa. Terapeuta może też wstrzymać terapię manualną, zalecając najpierw wykonanie dodatkowych badań kręgosłupa (np. obrazowych).

Czy po terapii manualnej odczuwamy ból?

Terapia manualna kręgosłupa u osteopaty jest delikatna, a stosowane techniki nie przysparzają dodatkowego bólu czy niedogodności. Oczywiście, osteopata zna i kiedy uzna za konieczne zastosuje manipulacje określane czasem potocznie jako „nastawianie kręgosłupa”. Jednakże dysponuje on szerokim wachlarzem różnorodnych skutecznych technik manualnych i w pierwszej kolejności będzie dążył do zastosowania takich, które jak najlepiej harmonizują się z biomechaniką w ciele.

Ile czasu potrzeba, aby terapia manualna kręgosłupa przyniosła efekty?

Większość pacjentów czuje mniejszą lub większą poprawę po pierwszym zabiegu, dla innych efekty są odczuwalne po kilku dniach. Istnieją także nieliczni pacjenci, u których występuje naturalna reakcja organizmu polegająca na tym, że dzień lub dwa dni po terapii czują się gorzej, zanim odczują poprawę. Przyczyną jest reakcja ciała na „uruchomienie” właściwej pracy struktur i procesów zdrowienia w ciele. Osteopata poprzez terapię manualną przywraca prawidłową mechanikę w ciele, co może np. pobudzić do aktywnej pracy od dawna nieprawidłowo funkcjonujące mięśnie, przejściowo nasilając dolegliwości. Techniki drenażowe stosowane w terapii manualnej pomagają wyeliminować stan zapalny – uwolnione z „chorego miejsca” do krwioobiegu toksyny, będące wytworem stanu zapalnego, muszą zostać zneutralizowane przez wątrobę, co też może spowodować chwilowe dolegliwości. Osteopata w każdym przypadku skonsultuje pacjenta i wspomoże leczenie.

Terapia manualna w rehabilitacji kręgosłupa jest procesem, który warto wesprzeć odpowiednimi nawykami w codziennym życiu i właściwą aktywnością fizyczną.

Osteopaci w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie: