Masaże kręgosłupa w bólu pleców

Masaż kręgosłupa jest jedną z technik manualnych stosowanych, aby zniwelować napięcie i bóle w obrębie pleców. W przeciwieństwie jednak do masażu sportowego, zabiegi manualne wykonywane przez osteopatę są delikatne, a specjalista nie koncentruje się jedynie na wybranych partiach ciała. Pacjenci niekiedy utożsamiają doznania podczas terapii z masażem kręgosłupa.

Wskazania do masażu kręgosłupa

Bóle pleców zazwyczaj mają charakter przewlekły i są wynikiem długotrwałych procesów zachodzących w ciele. Na czele listy są styl życia, napięcia powodowane stresem, zmiany zwyrodnieniowe postępujące z wiekiem czy nie do końca wyleczone urazy (traumy) z przeszłości. Ból kręgosłupa może być także rezultatem niedawnego urazu.

Osteopatyczne techniki manualne przypominające masaż kręgosłupa są wskazane m.in. w przypadku:

• bólu w dyskopatii kręgosłupa
  • nerwobóli
  • rwy kulszowej, rwy barkowej
  • nadmiernym napięciu mięśni
  • po urazie kręgosłupa
  • bólu kręgosłupa w ciąży.

Jak może pomóc osteopata na ból pleców?

Część technik stosowanych przez osteopatę w bólu kręgosłupa przypomina masaże kręgosłupa – specjalista poprzez precyzyjne ruchy palpacyjne uśmierza ból i likwiduje napięcia. Podobnie jak masaże, także mobilizacje tkanek i narządów oraz manipulacje stawowe stosowane w gabinecie osteopaty są bezpiecznymi i skutecznymi metodami w rehabilitacji kręgosłupa. Osteopata może zastosować także techniki mięśniowo-powięziowe, drenażowe czy stabilizacyjne.

Jakie efekty daje leczniczy masaż kręgosłupa?

Stosując techniki zbliżone w odczuciu pacjenta do masażu kręgosłupa, terapeuta oddziałuje pozytywnie na wszystkie struktury w obrębie kręgosłupa – mięśnie, powięzi, stawy, więzadła, układ chłonny i układ krążenia, układ nerwowy i układ hormonalny, narządy wewnętrzne.

• Eliminuje napięcia w obrębie kręgosłupa, mięśni, narządów
  • Wpływa pozytywnie na wydolność i zakres ruchu mięśni
  • Poprawia ruchomość w stawach
  • Poprawia przepływ chłonki (limfy) i krwi, poprawia odżywienie tkanek
  • W efekcie powoduje zmniejszenie lub wyeliminowanie bólu.

Masaż kręgosłupa a ostry ból pleców

W przypadku ostrego bólu kręgosłupa, któremu towarzyszy stan zapalny, masaż zajętej części pleców nie jest wskazany. Osteopata pracuje wtedy z innymi strukturami w ciele – takimi, które wpływają na chore miejsce poprzez połączenia powięziowo-mięśniowe czy naczyniowe. Ta zasada dotyczy także innych dolegliwości, np. przepukliny krążka międzykręgowego. Osteopata w tym przypadku może zdjąć napięcie z części kręgosłupa zajętej bólem i z sąsiadujących mięśni, normalizując funkcjonowanie powiązanych struktur ciała. Dla przykładu, wyeliminowanie dysfunkcji na poziomie kręgosłupa piersiowego może odciążyć kręgosłup lędźwiowy i zmniejszyć ból w dole pleców – wskazuje osteopata z Centrum Osteopatii Osteoklinika (Warszawa).

Oprócz technik masażu kręgosłupa i delikatnych manipulacji, duże znaczenie mają techniki drenażu limfatycznego, które pomagają usunąć zastoje i wspierają naturalne procesy przeciwzapalne w organizmie.

Ból kręgosłupa – specjaliści w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie:

dr Anna Daniluk fizjoterapia