Rehabilitacja w kręczu szyi

Kręcz szyi jest bolesną dolegliwością, która polega na wymuszonym przechyleniu głowy i szyi w stronę barku. Przechyleniu towarzyszy ograniczenie ruchomości, ból przy próbie ruchu głową, a często także rotacja brody w stronę przeciwną. Kręcz szyi może pojawić się dnia na dzień lub dolegliwości mogą nasilać się stopniowo. W Centrum Osteopatii Osteoklinika (Warszawa) potrafimy skutecznie pomagać pacjentom z kręczem szyi.

Kręcz szyi – rodzaje

Kręcz szyi może być

1. Wrodzony – pochodzenia mięśniowego lub pochodzenia kostnego. Ten typ kręczu szyi diagnozowany jest u niemowląt i dzieci, może prowadzić do poważnych asymetrii rozwojowych.
  2. Ułożeniowy – wynika z nieprawidłowego ułożenia głowy płodu w macicy.
  3. Nabyty – pojawia się w wyniku schorzenia, urazu lub przeciążeń.

Przyczyny kręczu szyi

Zazwyczaj osoba doświadczająca kręczu szyi (zwanego też kręczem karku) nie pamięta konkretnego wydarzenia wywołującego dolegliwość. Często szyja sztywnieje pod nienaturalnym kątem po przebudzeniu, po długotrwałym przyjmowaniu niewłaściwej pozycji głowy, np przytrzymywaniu telefonu pomiędzy głową a ramieniem.

Czasem przyczyną kręczu karku jest konkretny uraz. Nieraz ból kręgosłupa szyjnego narasta stopniowo wraz z utrzymującym się stresem i napięciem mięśni.

Inne możliwe przyczyny kręczu szyi to:

• Stan zapalny
  • Przeciążenia kręgosłupa szyjnego
  • Dyskopatia kręgosłupa szyjnego
  • Infekcje górnych dróg oddechowych, przewianie
  • Choroby narządów wzroku lub słuchu skutkujące przyjmowaniem kompensacyjnej pozycji głowy.

Reumatyczny kręcz szyi

Najczęściej pojawia się po spaniu w niewygodnej pozycji. Mięsień mostkowo-obojczykowo-sutkowy przykurcza się powodując bolesność. Przyczyną tego stanu może być stan zapalny, podwichnięcie lub zablokowanie stawu międzykręgowego w kręgosłupie szyjnym.

Spastyczny kręcz szyi

Spastyczny kręcz karku – inaczej kurczowy kręcz szyi czy kurczowy kręcz karku, dystonia szyjna. Najczęściej dotyka osoby w średnim wieku, polega na wzmożonym niekontrolowanym skurczu mięśni, przede wszystkim mięśnia mostkowo–obojczykowo–sutkowego. Najczęściej mija samoistnie w ciągu kilku dni, ale ma tendencje do nawrotów.

Jak można sobie pomóc?

Niekiedy kręcz szyi ustępuje samoistnie po kilku dniach. Pomocne może być:

• Delikatne masowanie szyi,
  • Odpowiednie podparcie głowy podczas snu,
  • W przypadku silnego bólu niesteroidowy lek przeciwzapalny,
  • Dbanie o właściwy oddech angażujący przeponę.

Mięsień mostkowo-obojczykowo-sutkowy a dolegliwości szyi

W przypadku bólu i przykurczu w obrębie szyi często mamy do czynienia w dysfunkcją w obrębie mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego. Mięsień ten biegnie od mostka i obojczyka do kości skroniowej, łącząc kości klatki piersiowej z kośćmi czaszki. Pełni istotną rolę przy obrocie głowy i unoszeniu jej, przechylaniu głowy na boki, skręcaniu kręgosłupa szyjnego. Wspomaga także unoszenie mostka podczas oddychania. Jest położony bezpośrednio przy istotnych naczyniach krwionośnych i nerwach – pokrywa gałęzie splotu ramiennego i splotu szyjnego.

Przewlekłe napięcie mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego może przyczyniać się do

• Bólu głowy,
  • Kręczu szyi, kręczu karku
  • Nieprawidłowego przepływu krwi (poprzez wpływ na naczynia krwionośne).

Praca z mięśniem mostkowo-obojczykowo-sutkowym w rehabilitacji kręczu szyi jest istotnym elementem terapii.

Leczenie kręczu szyi u osteopaty

Osteopata

• rozluźni mięśnie i powięzi,
  • zastosuje techniki drenażu limfatycznego i żylnego,
  • zastosuje techniki terapii czaszkowo-krzyżowej,
  • zrównoważy autonomiczny układ nerwowy – wspomniany mięsień mostkowo-obojczykowo-sutkowy unerwiony jest przez nerw czaszkowy, który związany jest z autonomicznym układem nerwowym – odpowiedzialnym za walkę, reakcję stresową. Praca osteopaty z tym układem pozytywnie wpływa na właściwe napięcia mięśniowo-powięziowe.

Kręcz szyi (kręcz karku) – specjaliści w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie: