Osteopatia ginekologiczna i fizjoterapia uroginekologiczna na bolesne miesiączki

Bolesne miesiączki są dolegliwością niezwykle powszechną, dotykającą ok. 2/3 kobiet. Silny ból podczas miesiączki potrafi być powodem opuszczania dni w szkole lub w pracy. Bólowi menstruacyjnemu towarzyszą często inne objawy, takie jak:

• pogorszenie nastroju,
  • bóle pleców, najczęściej ból kręgosłupa lędźwiowego,
  • bóle promieniujące do ud,
  • bóle miednicy,
  • bóle podbrzusza,
  • bolesność piersi,
  • biegunki,
  • nudności.

Fizjoterapia uroginekologiczna i osteopatia ginekologiczna potrafią pomóc w przypadku bolesnych miesiączek.

Skąd się biorą bolesne miesiączki?

Rozróżnia się pierwotną i wtórną postać bolesnych miesiączek (termin medyczny to dysmenorrhea).

1. Pierwotna postać w bolesnych miesiączkach nie wynika z żadnych patologii i sama w sobie jest problemem medycznym. Zazwyczaj kształtuje się już w początkach menstruowania, a ważną rolę odgrywają prostaglandyny – jest to hormon odpowiedzialny m.in. za powstawanie stanu zapalnego w organizmie. Prostaglandyna odpowiada za skurcze macicy wspomagające złuszczanie nabłonka macicy. Nadmierna produkcja tego hormonu skutkuje mocniejszymi skurczami macicy, uciskiem naczyń krwionośnych w obrębie macicy, gorszym jej odżywieniem – co w efekcie wzmaga ból.
  1. Wtórna postać w bolesnych miesiączkach jest manifestacją schorzeń lub dysfunkcji takich jak: endometrioza, mięśniaki, adenomyosis (gruczolistość macicy), zrosty czy infekcja.

Jakie czynniki wpływają na ból podczas miesiączki?

Istnieje szereg dysfunkcji w ciele, które przyczyniają się występowania lub nasilania się bólu podczas miesiączki. Związane są one z zastojami, napięciami, upośledzeniem fizjologicznej ruchomości w obrębie tkanek i narządów.

1. Zastoje, niedotlenienie tkanek w obrębie macicy – fizjologicznie, skurcze macicy podczas menstruacji są regularne, a tkanki odpowiednio odżywione dzięki niezaburzonemu przepływowi krwi. Nasilone i zaburzone skurcze zaburzają równowagę w przepływie płynów i właściwe odżywienie tkanek. To z kolei, nasila bolesność podczas miesiączki.
  2. Zaburzenia ruchomości w obrębie macicy – wynikające np. z napięć mięśniowo-powięziowych, dysfunkcji w obrębie mięśni dna miednicy, zrostów pooperacyjnych.
  3. Nieprawidłowa postawa ciała. Garbienie się, przodo- lub tyło pochylenie miednicy – negatywnie wpływa na ruchomość w obrębie narządów, właściwy przepływ płynów w ciele, właściwy oddech.
  4. Nieprawidłowa praca przepony.
  5. Zaburzenia w pracy układu pokarmowego. Dysfunkcje i napięcia w tym obszarze mogą rzutować na sąsiadującą macicę i wzmagać bolesne miesiączkowanie.
  6. Zaburzenia hormonalne.

Do występowania bolesnych miesiączek mogą też przyczyniać się czynniki takie jak:

• Niewłaściwa dieta
  • Niedostateczna aktywność fizyczna

Leczenie bolesnych miesiączek

Terapia bolesnych miesiączek w Centrum Osteopatii Osteoklinika (Warszawa) prowadzona jest w oparciu o

• Szczegółowy wywiad i badanie, mające na celu rozpoznanie przyczyny dolegliwości
  • Indywidualnie dobrane techniki terapeutyczne
  • W razie potrzeb ćwiczenia dobrane przez fizjoterapeutkę uroginekologiczną.

Terapeuta zrównoważy napięcia mięśni, powięzi i więzadeł w obrębie miednicy, a także innych obszarach ciała mających wpływ na funkcje macicy. Oceni i ewentualnie skoryguje postawę ciała. Zastosuje techniki drenażowe, aby usprawnić krążenie w rejonie miednicy, a co za tym idzie poprawi jej odżywienie (np. poprzez pracę z przeponą). W leczeniu manualnym bólu miesiączkowego istotna jest również terapia blizn i zrostów, które mogą negatywnie wpływać na ruchomość i funkcje tkanek i narządów.

Osteopatia ginekologiczna a ból podczas okresu

Osteopata ginekologiczny podchodzi do pacjentki holistycznie. Zastosuje techniki niwelujące napięcia i równoważące przepływ płynów w ciele. Poprzez terapię manualną wpływa regulacyjne na układ hormonalny. Stosuje także techniki równoważące autonomiczny układ nerwowy. Wiąże się to z terapią przewlekłego stresu – w sytuacji ciągłego stresu, nadmiernie pobudzony układ współczulny negatywnie wpływa na ukrwienie macicy.

Leczenie bolesnych miesiączek w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie:

Radosław Dukaczewski D.O. osteopatia ginekologiczna

Anna Gil D.O. osteopatia ginekologiczna