Niewydolność żylna miednicy – jak może pomóc osteopatia

Ból w okolicy miednicy jest dość powszechną dolegliwością, która może pojawić się jako objaw niewydolności żylnej miednicy. U części pacjentek schorzenie to powoduje ból o charakterze przewlekłym – zespół biernego przekrwienia miednicy mniejszej. Poszerzenie żylne występujące w miednicy daje o sobie znać często w ciąży, zwłaszcza jeśli jest to ciąża druga lub kolejna.

Czym jest niewydolność żylna miednicy?

To schorzenie wiąże się z niewłaściwym drenażem żylnym w obszarze miednicy. W wyniku zaburzonego przepływu krwi, w żyłach powstają zastoje, a same naczynia żylne ulegają poszerzeniu. W tym przypadku, zastoje dotyczą żył w obrębie jamy brzusznej i miednicy mniejszej. Jeśli obecności zmian żylakowatych towarzyszy przewlekły ból miednicy, mamy do czynienia z zespołem biernego przekrwienia miednicy mniejszej.

Jakie dolegliwości wynikają z niewydolności żylnej miednicy?

Schorzenie może prowadzić do szeregu problemów, takich jak:

• Ból miednicy, często o charakterze przewlekłym,
  • Ból podbrzusza, wrażenie wzdęcia brzucha, zatwardzenia,
  • Ból odcinka lędźwiowego kręgosłupa,
  • Żylaki miednicy, żylaki kończyn dolnych,
  • Długie, obfite i bolesne miesiączki
  • Ból kończyn dolnych, opuchnięte kończyny dolne, wrażenie ich ciężkości,
  • Ból podczas stosunku.

Żylaki miednicy mniejszej

Poszerzenia żylne – żylaki miednicy mniejszej – uwidaczniane są najczęściej w sąsiedztwie jajników, macicy, jajowodów czy pęcherza moczowego. Poszerzenia żylne mogą być zaobserwowane także w okolicy krocza, pośladków czy nietypowe żylaki w górnej części ud.

Leczenie zachowawcze – co może zaoferować osteopatia

Terapia manualna u osteopaty w przypadku niewydolności żylnej miednicy ma przede wszystkim na celu poprawić drenaż limfatyczny w obszarze miednicy mniejszej. Celem takiego działania terapeuty jest przeciwdziałanie zastojom. Jak pracuje osteopata:

• Stosuje techniki drenażu limfatycznego,
  • Pracuje z przeponą,
  • Stosuje techniki mające na celu zlikwidowanie / zmniejszenie napięć tkankowych, które mają wpływ na drogi odpływu krwi żylnej i limfy z okolicy miednicy mniejszej,
  • Stosuje techniki wisceralne, aby zmniejszyć ciśnienie w jamie brzusznej – jest to czynnik mogący mieć negatywny wpływ na krążenie w obszarze miednicy mniejszej.

Niewydolność żylna miednicy – terapeuci w Osteoklinika Centrum Osteopatii:

Radosław Dukaczewski D.O., Anna Gil D.O., Edyta Skolimowska D.O.