Napięciowe bóle głowy – jak leczyć

Napięciowe bóle głowy, związane ze wzmożonym napięciem mięśni w obrębie szyi, ramion i karku, są jednymi z najczęściej zgłaszanych dolegliwości głowy. Podłoże powstawania napięciowego bólu głowy nie jest do końca poznane. Jednocześnie w wywiadzie wyraźnie zauważalny jest związek z z przyjmowaniem niewłaściwej pozycji ciała, stresem, niewłaściwą higieną codziennego życia czy urazami w obrębie szyi.

Odpowiednia terapia manualna jest w stanie przynieść bardzo szybką poprawę u pacjentów z napięciowym bólem głowy.

Jak odczuwany jest napięciowy ból głowy?

Napięciowy ból głowy opisywany jest często jako tępy ucisk, który opasa głowę (aczkolwiek może dotyczyć lub dominować po jednej stronie głowy). Pacjent może też czuć, że jego szyja i kark są napięte. Może także doświadczać uczucia podwyższonego ciśnienia w okolicy skroni i oczu.

Jakie czynniki sprzyjają występowaniu napięciowego bólu głowy?

Są to przykładowo:

• Stres i niepokój – skutkują napinaniem się mięśni w obrębie szyi, ramion i karku (są to obszary powiązane anatomicznie ze strukturami czaszki). Osoby cierpiące na napięciowe bóle głowy często pozostają w napięciu emocjonalnym lub doświadczają stanów nerwicowych.
  • Niewłaściwa pozycja ciała podczas pracy i innych czynności
  • Wzrok – żle dobrane okulary / soczewki kontaktowe, niewyrównana wada wzroku
  • Dysfunkcje stomatologiczne.

W jaki sposób terapia u osteopaty może pomóc na napięciowy ból głowy?

W przypadku odczuwania napięciowego bólu głowy, terapia manualna będzie przede wszystkim polegać na poprawie ruchomości w obrębie stawów i zniwelowaniu napięcia mięśniowo-powięziowego w obszarze szyi, ramion, karku i górnej części kręgosłupa.

Działania osteopaty opierają się w tym przypadku m.in. na:

• terapii mięśniowo-powięziowej,
  • technikach delikatnego ucisku tkanek,
  • mobilizacjach stawowych,
  • terapii czaszkowej,
  • techniki stosowane przez osteopatę usprawniają przepływ krwi w obrębie naczyń krwionośnych zarówno z jak i do głowy.

Punkty spustowe w napięciowych bólach głowy

W napięciowych bólach głowy często występuje także wzmożona tkliwości na dotyk w obrębie głowy i szyi. Takie bolesne punkty spustowe to miejsca, gdzie tkanka mięśniowo-powięziowa jest nadmiernie napięta i podrażniona. Punkty spustowe mogą być:

• aktywne – dające dolegliwości bólowe, parestezje (np. mrowienie czy drętwienie), mogą rzutować na odległe struktury;
  • utajone – mogą wpływać na postawę ciała, ograniczenie ruchomości.

W konsekwencji, napięciowe bóle głowy mogą stanowić ból rzutowany wynikający z istnienia punktów spustowych w nastepujących strukturach okolicy głowy:

• mięśniach obręczy barkowej
  • mięśniach szyi (m.in. mięśniu mostkowo-obojczykowo sutkowym)
  • mięśniach głowy
  • mięśniach żucia

i pozostałych.

W terapii napięciowego bólu głowy, uwolnienie napięć i blokad w obrębie górnej części szyi i sąsiadujących struktur jest w stanie skutecznie i szybko zniwelować lub zmniejszyć objawy.

Codzienna profilaktyka, taka jak właściwa pozycji ciała i wypracowanie sposobów minimalizowania skutków stresu, są także niezwykle istotne w terapii napięciowego bólu głowy.

Terapia w napięciowych bólach głowy w Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie:

Katarzyna Ślesicka