Leczenie migreny – jak może pomóc osteopata

Osteopata stosuje szereg nieinwazyjnych technik manualnych, aby złagodzić bóle głowy w migrenie. Migrena jest schorzeniem złożonym i przewlekłym, a migrenowe bóle głowy wiążą się często z innymi dysfunkcjami w ciele. Osteopatia może być pomocna w leczeniu migreny – potrafi skutecznie zmniejszyć intensywność dolegliwości.

Migrena – u kogo występuje?

Większość osób zmagających się z migreną to kobiety, ale może dotknąć każdego. Zazwyczaj migrena występuje pomiędzy 25 a 55 rokiem życia, ale dotyka także dzieci – migrena dziecięca pozostaje niestety najczęściej niezdiagnozowana.

Co sprzyja występowaniu migren?

Migrena przejawia się w postaci charakterystycznego bólu głowy wraz z objawami towarzyszącymi. Dokładne mechanizmy powodujące migreny pozostają nieznane – uważa się, że mają one podłoże neurologiczne i naczyniowe. Istnieje wiele możliwych czynników, które mogą mieć wpływ na pojawienie się migreny:

• zmiany hormonalne – np przed menstruacją, w okresie ciąży lub menopauzy,
  • niektóre używki, dodatki do żywności,
  • nieregularne odżywianie – omijanie posiłków lub nadmierne objadanie się,
  • stres,
  • jasne światło, głośne dźwięki, mocne zapachy,
  • zaburzenia snu,
  • intensywny wysiłek, wyczerpanie organizmu,
  • zmiany pogody, ciśnienia,
  • niektóre lekarstwa.

Objawy migreny z aurą

Migreny są nawracającymi, okresowymi bólami głowy. Ponadto, często wiążą się z intensywnym, pulsującym bólem i nudnościami. W około 15-30% przypadków migrenie towarzyszy aura – specyficzne symptomy neurologiczne zwiastujące nadchodzący atak migreny. Aura poprzedza atak migreny, pojawiając się do godziny przed samym atakiem. Charakteryzują ją objawy takie jak:

• zaburzenia widzenia (np. mroczki, błyski czy pogorszenie ostrości widzenia) – przy czym są to najczęstsze objawy aury migrenowej,
  • zaburzenia czucia (np. mrowienie czy drętwienie),
  • zaburzenia mowy,
  • zaburzenia równowagi,
  • szumy uszne, nudności.

Objawy migreny ocznej

Migrena oczna (siatkówkowa) charakteryzuje się zaburzeniem widzenia w jednym oku. Jest to cecha odróżniającą tę postać migreny od klasycznej postaci migreny z aurą, w której zaburzenia dotyczą obu oczu (aczkolwiek odczuwalne dolegliwości mogą dominować dla jednego oka).

Migrena – wskazania do wizyty u osteopaty

Leczenie migreny może być zachowawcze lub profilaktyczne. Elementami leczenia migren są zmiana nawyków codziennego życia (w tym diety, wypracowanie sposobów na redukcję stresu), farmakoterapia (najlepiej dobrana przez neurologa), terapia manualna.

Migrenom często towarzyszą objawy ze strony innych obszarów w ciele. Terapia manualna u osteopaty pozwala na wyciszenie towarzyszących dysfunkcji i w efekcie może pozytywnie wpłynąć na bóle migrenowe.

• Migrena a układ pokarmowy – osoby, które częściej miewają dolegliwości ze strony układu pokarmowego są bardziej narażone na bóle głowy, w tym migreny. Zależność ta jest obustronna – częste bóle głowy, w tym migreny, sprzyjają występowaniu problemów trawiennych.
  • Ból szyi, ograniczenia ruchomości w odcinku szyjnym kręgosłupa – te objawy występują u ok. 70% osób doświadczających migren. Najczęściej ból dotyczy górnego odcinka szyi. Co więcej, w wielu przypadkach, pacjenci skarżący się na silny ból górnego odcinka kręgosłupa szyjnego nie wiedzą, że w rzeczywistości doświadczają ataku migreny. Ból szyi w migrenie wiążę się z budową anatomiczną – górny odcinek szyi uczestniczy znacząco w unerwieniu głowy poprzez gałązki nerwu trójdzielnego. Dysfunkcje układu mięśniowo-szkieletowego na poziomie szyi aktywują nerwy w górnym odcinku szyi, przez co mogą nasilać bóle migrenowe. Dysfunkcje te mogą być związane np. z niewłaściwą postawą ciała, schorzeniami lub dysfunkcjami w obrębie stawów.
  • Zaburzenia hormonalne – hormony, a przede wszystkim estrogen, wpływają na komórki nerwu trójdzielnego, co może wyzwalać / wzmacniać ataki migreny.

Osteopatia, terapia czaszkowa a leczenie migreny

Osteopata stosuje techniki uwalniające napięcia, które mogą przyczyniać się do występowania migreny – napięcia w jakiejś strukturze mogą oddziaływać na napięcia w innych nawet odległych strukturach. Przywraca naturalną ruchomość stawów, poprawia ukrwienie. Przykładowo terapia migrenowego bólu głowy w osteopatii to:

• Drenaż limfatyczno-żylny głowy – nawet subtelne zaburzenia krążenia żylnego w obrębie głowy mogą wywołać czy intensyfikować migrenę.
  • Górny odcinek kręgosłupa szyjnego – w terapii migrenowego bólu głowy osteopata pracuje z szyją, przede wszystkim z jej górnym odcinkiem – likwiduje dysfunkcje mogące podrażniać nerw trójdzielny.
  • Terapia czaszkowa, praca z powięzią głowy. Jeżeli czepiec ścięgnisty (powięź pokrywająca czaszkę) jest napięty, a właściwy przepływ krwi zaburzony, może to skutkować bólem głowy. Może to być napięciowy ból głowy, ale wzrasta także ryzyko wystąpienia migreny. Osteopata zastosuje m.in. terapię czaszkowo-krzyżową (cranio-sacralną).
  • Terapia wisceralna, praca z przeponą, narządami jamy brzusznej – dla lepszego krążenia limfatycznego w obrębie całego ciała w tym głowy.
  • Autonomiczny układ nerwowy – osteopata zastosuje techniki równoważące funkcjonowanie tego układu.

Ważne jest, aby pamiętać, że migrena jest schorzeniem chronicznym i złożonym. Leczenie migreny polega na łagodzeniu jej objawów, a także wpływaniu w różnym stopniu na czynniki jej sprzyjające. Osteopatia w terapii migren daje szansę na złagodzenie bólu poprzez wyeliminowanie czy też wyciszenie niektórych czynników wyzwalających czy też nasilających migreny – wskazuje Radosław Dukaczewski z Centrum Osteopatii Osteoklinika w Warszawie.

OSTEOPATIA W MIGRENOWYCH BÓLACH GŁOWY W CENTRUM OSTEOPATII OSTEOKLINIKA W WARSZAWIE:

Aleksandra Rynowiecka, osteopatka dziecięca

Katarzyna Ślesicka