Czym są szumy uszne? Możliwe przyczyny i leczenie

Szumy uszne są symptomem dysfunkcji, która oddziałuje w jakiś sposób na układ słuchowy. Objawiają się najczęściej poprzez nieustępujące dzwonienie, syczenie, piszczenie, buczenie lub szumienie w uszach. Szumy uszne mogą dotyczyć osób w każdym wieku.

Możliwe przyczyny szumów usznych

Potencjalne przyczyny występowania szumów usznych mogą być następujące:

• Zapalenie ucha,
  • Zapalenie nerwu słuchowego (przedsionkowo-ślimakowego),
  • Zatkane ucho,
  • Uraz w obrębie głowy,
  • Funkcjonalne zaburzenia trąbki Eustachiusza,
  • Funkcjonalne zaburzenia w obrębie aparatu żucia, szczęki, stawu skroniowo-żuchowowego, bruksizm,
  • Zbytnie napięcie mięśni (m.in. karku, szyjno-czaszkowych, podniebiennych), co może powodować ucisk na okoliczne struktury nerwowe, takie jak np. nerw potyliczny większy,
  • Zaburzenia w ruchomości i wzmożone napięcie mięśniowo-powięziowe odcinka szyjnego kręgosłupa,
  • Czynnikiem sprzyjającym jest długotrwały stres i niepokój.

Niekiedy szumieniu w uszach czy szumowi w głowie mogą towarzyszyć inne objawy takie jak zawroty głowy czy ból głowy

Leczenie szumu w uszach u osteopaty

Terapeuta przyjrzy się różnym możliwym przyczynom występowania objawów takich jak szumienie, dzwonienie, piszczenie czy brzęczenie w uszach. Przeprowadzi badanie podmiotowe i przedmiotowe u pacjenta. Osteopata pracuje manualnie, aby pomóc zmniejszyć lub zniwelować dokuczliwe dolegliwości. Terapia może być komplementarna z leczeniem np. otolaryngologicznym czy stomatologicznym.

1. Osteopata eliminuje zaburzenia ruchomości i napięcia mięśniowo-powięziowe w obrębie kręgosłupa szyjnego. W rezultacie, usprawniony zostaje przepływ krwi i limfy w obrębie głowy i szyi. Jednocześnie, specjalista sprawdzi napięcia i zaburzenia ruchomość w innych partiach kręgosłupa.
  2. Praca osteopaty ma również na celu zlikwidowanie napięć powięziowych w obrębie głowy.
  3. Leczenie szumienia, dzwonienia czy piszczenia w uchu lub w uszach będzie wymagało także sprawdzenia napięć i zaburzeń ruchomości w obrębie struktur aparatu żucia oraz wyeliminowanie ewentualnych dysfunkcji.
  4. Zatkane ucho bywa rezultatem przebytej infekcji, w wyniku której trąbka Eustachiusza wypełnia się płynem zamiast powietrzem. Terapeuta w tym przypadku będzie pracował ze strukturami w obrębie kości skroniowej, mięśniami i innymi tkankami w obszarze trąbki Eustachiusza.
  5. Specjalista stosuje również techniki mające na celu wsparcie prawidłowego procesu oddychania oraz prawidłowego balansu pomiędzy przywspółczulnym i współczulnym układem nerwowym.