Ból żuchwy i szczęki – możliwe przyczyny i leczenie

Ból żuchwy i szczęki może mieć różne przyczyny. Terapia osteopatyczna i fizjoterapia to metody leczenia bólu żuchwy mającego swoje podłoże w układzie mięśniowo-kostnym.

Dlaczego boli żuchwa?

Powszechne przyczyny dolegliwości to m.in.:

• Mięśnie mające udział w pracy żuchwy i szczęki mogą być zbyt napięte lub osłabione.
  • Ograniczona jest ruchomość w stawach żuchwy oraz/lub w górnym odcinku kręgosłupa.
  • Nadmierne zaciskanie szczęki lub zębów (często o podłożu stresowym) powoduje zbytnie napięcie mięśni żuchwy.
  • Uraz w okolicy głowy lub szyi.
  • Skutki uboczne wynikające z zabiegu dentystycznego lub noszenia aparatu ortodontycznego (adaptacja do zmian powodowanych przez aparat).
  • Nieprawidłowa postawa – w wyniku ciągłego pochylania głowy do przodu mięśnie żuchwy i szczęki pozostają ciągle w nadmiernym napięciu.

Jakie objawy mogą towarzyszyć bolącej żuchwie i szczęce?

Ból żuchwy może dawać objawy bezpośrednio w okolicy stawu, w dolnej lub górnej części kości żuchwy, ucha, twarzy lub promieniować w stronę głowy. Ból żuchwy może występować po jednej stronie lub po obu, żuchwa może również boleć przy dotyku. Możliwe powiązane objawy to np:

• Bóle głowy i szyi,
  • Dyskomfort podczas jedzenia i picia,
  • Odczucie przeskakiwania szczęki,
  • Ograniczona ruchomość żuchwy,
  • Trudności z pełnym otwarciem ust,
  • Bóle ucha, szumy uszne.

Pomoc w bólu żuchwy – fizjoterapia stomatologiczna i osteopatia

Terapeuci zajmujący się rehabilitacją stawów skroniowo-żuchwowych i mięśni układu żucia w Osteoklinka Centrum Osteopatii w Warszawie zawsze podchodzą do zgłaszanego problemu holistycznie. Odczuwane dolegliwości w obrębie żuchwy lub szczęki mogą wynikać z dysfunkcji w różnych obszarach ciała, nie tylko tej dającej objaw w postaci bólu. Terapeuci przeprowadzą badanie przedmiotowe i podmiotowe pod kątem napięć, asymetrii czy postawy.

Leczenie polega na zastosowaniu technik manualnych, niwelujących napięcia, przywracających właściwą mobilność w stawach, poprawiających odżywienie tkanek. Praca terapeuty w przypadku bólu żuchwy będzie dotyczyć obszaru jamy ustnej oraz zgodnie z potrzebami, innych obszarów ciała. Fizjoterapeutka pokaże ćwiczenia, które pozwalają na relaksację mięśni żuchwy i szczęki.

Ból żuchwy – terapeuci:

fizjoterapia stomatologiczna dr Anna Daniluk