Ból szyi – leczenie

Ból szyi objawia się generalnie jako sztywność i bolesność, ograniczając ruchy głowy oraz ruchomość w obrębie kręgosłupa szyjnego. Ból szyi związany jest często z nadmiernym napięciem mięśniowym w obszarze ramion, może promieniować do głowy, przyczyniając się do wystąpienia napięciowego bólu głowy. Osteopata może skutecznie pomóc na te dolegliwości.

Najczęstsze przyczyny bólu szyi

Zdrowa szyja o odpowiednim zakresie ruchu jest niezwykle ważna w wykonywaniu codziennych czynności. Jest strukturą narażoną na oddziaływanie stresu i niewłaściwej postawy ciała. Sztywność szyi i sztywność karku, wzmożone napięcie mięśni i ból szyjnego odcinka kręgosłupa  to dolegliwości, z którymi osteopaci z Centrum Osteopatii Osteoklinika (Warszawa) spotykają się codziennie.

Ból szyi może wynikać z:

• urazu (np. whiplash – uraz „smagnięcia biczem”),
  • zmian zwyrodnieniowych,
  • zapalenia stawów,
  • wzmożonego napięcia okolicznych mięśni (może być spowodowane stresem),
  • niewłaściwej postawy ciała,
  • niewłaściwej pozycji podczas snu,
  • kręczu szyi,
  • problemów w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego,
  • czynności wymagających nietypowego ruchu szyi, np w sporcie,
  • schorzenia oczu,
  • utrzymywania asymetrycznej pozycji głowy, przechylania głowy w jedna stronę.

Ostry ból szyi

Ból szyi może być przewlekły lub pojawia się nagle. Może także pojawiać się okresowo. Ból szyi bywa tępy lub ostry, mogą mu towarzyszyć objawy takie jak:

• sztywność szyi,
  • sztywność i ból karku,
  • ból głowy
  • ból promieniujący do ręki,
  • ból promieniujący to łopatki.

Następstwami bólu szyi mogą być nerwobóle w obrębie ramienia i ręki lub zawroty głowy.

Kiedy ból szyi pojawia się rano i towarzyszy mu ograniczenie w ruchomości szyi, zazwyczaj mamy do czynienia z kręczem szyi. W takim przypadku, ból najczęściej umiejscawia się po jednej stronie, jest silny, zwłaszcza podczas próby ruchu szyją. Pozycja ciała i głowy będzie usztywniona i najczęściej przechylona w jedną stronę. Bolesny spazm mięśni uniemożliwia obrócenie głowy.

Rehabilitacja w bólu szyi – jak może pomóc osteopata

Osteopata podczas badania pacjenta z bólem szyjnego odcinka kręgosłupa poszuka przyczyny i lokalizacji dolegliwości. Przeprowadzi diagnostykę pod kątem stanu zapalnego w obrębie tkanek szyi, sprawdzi wzorce posturalne. Na wizytę warto zabrać aktualne badania obrazowe, jeśli pacjent takie posiada. Ewentualnie osteopata zaleci dodatkowe badania.

Osteopata, podchodząc do pacjenta holistycznie, sprawdzi czy źródłem bólu w szyi nie są dysfunkcje w innym obszarze ciała (np. w kręgosłupie lędźwiowym, ramionach, w obrębie szczęki).

Postępowanie terapeutyczne w bólu szyi jest delikatne i bezpieczne. Osteopata stosuje techniki manualne mające na celu

• wyciszenie stanu zapalnego,
  • przywrócenie właściwego krążenia krwi i chłonki,
  • przywrócenie prawidłowej ruchomości w obrębie tkanek i stawów,